Compliance Contábil

Descubra a importância do compliance contábil para as empresas

Por |

Não há empresa minimamente organizada hoje que não se preocupe com o compliance na contabilidade. Mas você sabe exatamente o quê esse termo envolve? Quando aplicado ao mundo corporativo, ele consiste no cumprimento de todas as exigências das legislações e de todos os documentos legais que disciplinam sua atividade. O compliance contábil, portanto, pode ser entendido como o conjunto de atividades necessárias para garantir a observância das normas relacionadas à contabilidade.

Com a cultura da burocracia e a fiscalização consistente de tantos órgãos de controle, o seu negócio está sempre sujeito a sanções e as multas aplicadas podem ter valores significativos. Uma atenção maior deve ser dada à área contábil, na qual um pequeno deslize facilmente evitável dentro da operação pode gerar autuações impactantes da Receita Federal e de outros órgãos regulatórios.

Faz-se necessária, assim, uma organização interna com procedimentos bem estabelecidos, para evitar que erros aconteçam, livrando, por fim, a empresa de multas e processos judiciais relacionados. Para que você entenda mais sobre o compliance contábil e sua importância para a empresa, separamos algumas informações essenciais neste artigo. Confira.

Por quais perspectivas o compliance pode ser visto?

Para mostrar com mais clareza a forma como de fato o compliance atua, podemos explicá-lo a partir de três perspectivas diferentes: gestão de risco; governança corporativa e gestão de processos. Cada uma delas é complementar ao objetivo final de manter a empresa em conformidade a todas as normas aplicáveis às suas atividades. Acompanhe.

Gestão de riscos

A gestão de riscos é a forma como se desvenda as raízes dos problemas, encontrando formas de administrá-las antes que se tornem, de fato, um problema. Gerir riscos é encontrar fraquezas e atuar com o objetivo de fortalecê-las. Na área fiscal, esse processo entra tanto nos processos de apuração de tributos, quanto na qualificação das obrigações acessórias.

Governança corporativa

governança corporativa é a parte que estabelece os conhecidos checks and balances (pesos e contrapesos) de gestão. Essa área mapeia conflitos de interesse e cria dispositivos, tais como comitês de auditoria, por exemplo. O objetivo é garantir uma gestão corporativa transparente e ética, porém, sem perder de vista os objetivos estratégicos de saúde financeira da empresa.

Gestão de processos

A gestão de processos é a perspectiva que define rotinas e processos visando a qualidade e eficiência da prestação de informações, evitando os erros e desconformidade com as regras internas e externas. Ela estuda como são as atividades para criar mecanismos de execução mais simples, eficientes e que não induzam ao erro.

Como o compliance se aplica à contabilidade?

O calendário fiscal e contábil das empresas é bastante atribulado. O compliance atua aqui para manter a qualidade das informações prestadas em:

  • demonstrações financeiras;
  • obrigações acessórias;
  • conversão de princípios contábeis para localidades de atuação;
  • compilação de balancete;
  • coleta e análise de dados e várias outras rotinas.

O compliance contábil, portanto, visa a maior eficiência desses processos e a diminuição dos custos operacionais.

O Fisco, por exemplo, realiza uma fiscalização bastante completa. Essa fiscalização é um dos principais fatores a se ter em vista. É papel do compliance contábil é criar e garantir processos que sejam eficientes e diminuam o número de informações equivocadas.

Powered by Rock Convert

Quais são os principais benefícios do compliance contábil para as empresas?

Além de prevenir erros que poderiam resultar em sanções, o compliance contábil apresenta outros benefícios significativos para as empresas. O primeiro deles é o aumento da eficiência. Esse objetivo é alcançado com a redução da incidência de fraudes e desconformidades, além de evitar desvios de recursos. Tais melhorias tendem a reduzir o custo operacional da companhia.

O sucesso na implantação de uma boa política de compliance pode levar a empresa a outro patamar de credibilidade. Quando os resultados são apresentados ao público-alvo, seu negócio passa a se tornar mais atrativo e competitivo em sua área de atuação.

A divulgação e o endosso de boas práticas dentro da organização gera, ainda, um ambiente mais produtivo. A cultura organizacional ética cria maior grau de satisfação e comprometimento, além de desestimular práticas desonestas da parte dos colaboradores.

Por que implantar compliance contábil na minha empresa?

Como mencionamos, implantar o compliance contábil na sua empresa vai facilitar os processos internos, dar mais eficiência a eles e diminuir os riscos legais. No Brasil, em especial, ele se torna ainda mais necessário. Estamos em um dos países onde as empresas gastam mais horas no mundo com o trabalho contábil e fiscal.

A complicação de obrigações acessórias e outras informações prestadas exigem uma alta dose de cuidado. Para as empresas brasileiras, essa área se tornou extremamente estratégica. Há de se analisar prevenção a lavagem de dinheiro e a fraudes, segurança da informação, contabilidade internacional, gestão de riscos e de pessoas, atendimento a auditorias externas e internas etc.

Estamos passando, por exemplo, pela aplicação do SPED (Sistema Público de Escrituração Digital), que exige um compromisso especial com os prazos e qualidade das informações. Para usar o sistema de forma adequada, você precisará de praticamente todas as informações controladas pela empresa.

O SPED foi instituído em 2007 e ainda é um desafio para as organizações. Ele veio com a intenção de modernizar o cumprimento de obrigações acessórias, mas ainda estamos no processo de adaptação, e muitas coisas ainda podem parecer complexas. A implantação da nota fiscal eletrônica, por exemplo, quase parou o faturamento de boa parte das empresas do país ou o         e-Social e Bloco K que demandaram altos investimentos por parte das empresas para implantação.

A modernização dos processos permanece em constante evolução. Portanto, é fundamental ter uma estrutura sólida de compliance para estar preparado para uma eventual mudança de cenário nesse nível.

A área contábil é um centro muito delicado dentro das organizações. O seu bom ou mau funcionamento afeta os processos de compra e venda, estoques, gestão de fornecedores, logística, sem falar na percepção da saúde financeira da companhia.

Como implementar o compliance contábil na minha empresa?

Dada a importância da garantia da correta execução dos processos da área contábil em uma empresa, é comum que se sinta uma insegurança ao lidar com esse assunto. Portanto, é sempre válido buscar referências com quem já tem mais experiência no ramo. Sempre podemos encontrar uma informação que pode ser aplicável a nossa situação.

Pensando nisso, separamos algumas dicas para você começar a implantar o compliance na contabilidade da sua empresa. Continue conosco e confira.

Organize os documentos

Não tem nada pior do que não encontrar um documento que você tem certeza que já viu antes. Por isso, é de extrema importância, principalmente se tratando da área fiscal, que eles sejam bem administrados.

Para isso, você deve apostar no uso de softwares de gestão contábil. Lançando mão dessa ferramenta, os dados são atualizados de maneira constante e automática, por meio de um sistema informatizado e integrado. Com tantas opções para aperfeiçoamento da gestão contábil, faz cada vez menos sentido continuar guardando informações tão importantes em gavetas e mais gavetas cheias de papel.

Ainda neste cenário, é importante destacar a utilidade da nuvem. Manter o registro das informações em tal ambiente garante uma economia expressiva de tempo, uma vez que a colaboração entre as partes é dada de forma integrada e praticamente imediata.

Terceirize os serviços de contabilidade

Como mencionado, existe muita burocracia envolvida nos serviços contábeis, de forma que as tarefas relacionadas à área costumam demandar dedicação significativa de tempo no dia a dia da organização. Uma opção, ainda pouco utilizada, seria terceirizar a execução de tais serviços a profissionais qualificados, capazes de agregar o melhor para seu empreendimento.

Contar com a experiência de profissionais da área, além de garantir a correta realização dos serviços, faz sobrar mais tempo para os funcionários da empresa se concentrarem no que de fato interessa, acarretando melhores resultados para a organização.

Invista na qualificação profissional da sua equipe

Por mais eficiente que sua equipe pareça, sempre há o que aperfeiçoar. Por isso, é importante que, periodicamente, novas informações sobre realização de tarefas, solução de problemas e até mesmo sobre contato com clientes sejam transmitidas, buscando sempre a uniformidade do trabalho do conjunto.

Evite centralizar as responsabilidades em uma única pessoa ou em um pequeno grupo. O restante da equipe pode se sentir desconfortável e qualquer problema pequeno pode tomar dimensões maiores. Quanto mais gente capacitada para lidar com as mais diversas situações que podem ocorrer, melhor para a empresa.

Além disso, profissionais capacitados se sentem mais motivados e engajados ao projeto, tornando mais fácil o cumprimento de metas da organização.

Compliance Contábil: mantenha-se atualizado

Para garantir a boa gestão do negócio, é preciso estar por dentro das novidades do ramo. Quanto mais informação você tiver sobre gestão contábil, mais fácil conseguirá implantar o compliance contábil em sua organização, fazendo com que você se destaque sobre seus concorrentes.

Percebeu como é essencial ter uma visão de compliance na contabilidade para as suas operações? Saber atuar sob essa ótica otimiza o setor contábil e traz numerosos benefícios para a empresa.

Quer entender melhor sobre compliance contábil para o seu negócio? entre em contato com a equipe TBS e saiba mais detalhes.

Outros artigos que entendemos que você vai gostar:

Dúvidas, fale com nossos consultores clicando aqui ou no ícone do WhatsApp do lado inferior direito do site.

Qual sua nota sobre esse conteúdo?

Clique e avalie

Nota: / 5. Avaliações:

Powered by Rock Convert

Participe da discussão

  1. Avatar
  2. Avatar
  3. Avatar
  4. Avatar
  5. Avatar
  6. Avatar

153 comentários

  1. I’ve been exploring for a little bit for any high-quality articles or weblog posts on this kind of area .
    Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this site. Studying this information So i am glad
    to show that I have a very just right uncanny feeling I discovered just what I needed.
    I so much unquestionably will make certain to don?t forget this site and give it a glance regularly.

  2. Hey! This is my first comment here so I just wanted to give a quick shout out and say
    I truly enjoy reading your blog posts. Can you recommend any
    other blogs/websites/forums that go over the same subjects?

    Thanks a lot!

  3. Wonderful beat ! I wish to apprentice while you amend your web
    site, how could i subscribe for a weblog web site?
    The account aided me a acceptable deal. I have been tiny bit acquainted of this your broadcast provided bright transparent
    concept

  4. After going over a handful of the articles on your web
    page, I honestly appreciate your way of writing a blog. I book marked it to my bookmark website list and
    will be checking back soon. Take a look at my web site as well and let me know how you feel.

  5. Woah! I’m really enjoying the template/theme
    of this blog. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s
    very hard to get that “perfect balance” between usability and appearance.

    I must say you have done a amazing job with this. Also, the blog loads super fast for
    me on Firefox. Outstanding Blog! adreamoftrains web hosting

  6. Sweet blog! I found it while surfing around on Yahoo News.
    Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News?
    I’ve been trying for a while but I never seem to get there!
    Many thanks

  7. We’re a group of volunteers and starting a new scheme in our community.
    Your web site offered us with valuable information to work on. You’ve done a
    formidable job and our entire community will be thankful to you.
    cheap flights yynxznuh

  8. Today, I went to the beach with my kids. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said
    “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She placed the shell to her ear
    and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear.

    She never wants to go back! LoL I know this is entirely
    off topic but I had to tell someone!

  9. A motivating discussion is definitely worth comment. There’s no doubt that that you
    need to publish more about this subject matter, it may not be a taboo subject but usually people don’t speak about
    these topics. To the next! Kind regards!!

  10. I have read several excellent stuff here. Certainly value
    bookmarking for revisiting. I wonder how so much attempt you set to make this type
    of fantastic informative web site.

  11. Undeniably believe that which you said. Your favourite justification appeared
    to be on the web the simplest thing to bear in mind of.

    I say to you, I certainly get annoyed whilst other folks think about worries that
    they plainly do not understand about. You managed to hit the nail
    upon the highest and also defined out the whole thing without having side-effects , other people could take a signal.
    Will likely be back to get more. Thanks

  12. I love your blog.. very nice colors & theme. Did you make this website yourself or
    did you hire someone to do it for you? Plz answer back as I’m looking to design my
    own blog and would like to know where u got this from.
    kudos

  13. Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles?

    I mean, what you say is important and everything. But think about if you
    added some great photos or video clips to give your
    posts more, “pop”! Your content is excellent but with images and
    videos, this site could definitely be one of the
    greatest in its field. Awesome blog!

  14. Excellent goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you are just too excellent.
    I actually like what you have acquired here, really like what
    you are stating and the way in which you say it.

    You make it entertaining and you still take care of to keep it sensible.
    I cant wait to read much more from you. This is really a great web site.

  15. Do you have a spam problem on this site; I also am a blogger, and I was curious about
    your situation; many of us have developed some nice methods and we
    are looking to swap techniques with other folks, be sure to
    shoot me an email if interested.

  16. Hey this is kinda of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors
    or if you have to manually code with HTML. I’m starting a blog soon but have no coding knowledge so I
    wanted to get guidance from someone with experience.
    Any help would be greatly appreciated!

  17. My brother recommended I might like this blog. He was totally right.
    This post truly made my day. You cann’t imagine just how much time I had spent for this
    info! Thanks!

  18. That is very interesting, You’re a very skilled blogger.
    I have joined your feed and look forward to looking for extra of your
    magnificent post. Additionally, I’ve shared your web site in my social
    networks

  19. I have been exploring for a little for any high quality articles or blog posts in this sort of area .
    Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this web site.

    Reading this info So i’m glad to express that I’ve a very excellent uncanny
    feeling I found out exactly what I needed.

    I most unquestionably will make sure to do not put out of your
    mind this web site and provides it a glance regularly.

  20. I think this is one of the most important information for me.
    And i’m glad reading your article. But wanna remark on few
    general things, The website style is great, the articles is really
    nice : D. Good job, cheers

  21. Great website you have here but I was curious if you knew of any user discussion forums that cover the same topics talked about in this article?
    I’d really love to be a part of community where I can get comments from other experienced people that share the same
    interest. If you have any suggestions, please let me know.

    Thanks a lot!

  22. Woah! I’m really loving the template/theme of this blog.

    It’s simple, yet effective. A lot of times it’s challenging to get that
    “perfect balance” between usability and appearance. I must say you’ve done a awesome job with this.
    Also, the blog loads very fast for me on Opera.
    Exceptional Blog!

  23. I am not sure where you’re getting your information, but good topic.
    I needs to spend some time learning much more or understanding more.
    Thanks for magnificent info I was looking for this information for my mission.

  24. Hi there, I found your site via Google while looking for a
    similar topic, your website came up, it seems to be great.
    I’ve bookmarked it in my google bookmarks.

    Hello there, just became alert to your weblog
    via Google, and located that it is truly informative.
    I’m going to be careful for brussels. I will appreciate for
    those who proceed this in future. Many other folks will likely be benefited from your writing.

    Cheers!

  25. Have you ever thought about including a little bit
    more than just your articles? I mean, what you say is fundamental and everything.

    But think of if you added some great graphics
    or videos to give your posts more, “pop”! Your content
    is excellent but with images and clips, this website could certainly be one of the very best in its niche.
    Good blog!

  26. Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I’ve truly enjoyed surfing
    around your blog posts. In any case I’ll be subscribing to your feed
    and I hope you write again soon!

  27. First of all I would like to say wonderful blog! I had a quick question in which I’d like to ask if
    you do not mind. I was curious to know how you center yourself
    and clear your head before writing. I’ve had trouble clearing my mind in getting my thoughts
    out. I do take pleasure in writing however it just
    seems like the first 10 to 15 minutes are usually lost just trying to figure out
    how to begin. Any ideas or hints? Kudos!

  28. Hi! I know this is kinda off topic but I was wondering which blog platform
    are you using for this website? I’m getting sick
    and tired of WordPress because I’ve had problems with hackers and I’m looking at alternatives
    for another platform. I would be awesome if
    you could point me in the direction of a good platform.

  29. Thanks for your personal marvelous posting!
    I truly enjoyed reading it, you are a great author.I will make certain to bookmark your blog and
    will eventually come back in the foreseeable future.
    I want to encourage yourself to continue your great work, have a
    nice day!

  30. I believe that is one of the such a lot important information for me.
    And i’m glad reading your article. But want to statement on few normal things,
    The site taste is perfect, the articles is truly nice : D.
    Good task, cheers

  31. You can definitely see your enthusiasm in the work you write.
    The world hopes for more passionate writers such as you who aren’t afraid to mention how they believe.
    At all times follow your heart.

  32. Great weblog right here! Additionally your web site lots up fast!
    What host are you the usage of? Can I am getting your associate hyperlink on your host?

    I want my site loaded up as quickly as yours lol

  33. Hey are using WordPress for your blog platform? I’m new
    to the blog world but I’m trying to get started and set up my own. Do
    you require any html coding knowledge to make your own blog?

    Any help would be greatly appreciated!

  34. Excellent post. I used to be checking continuously this weblog and
    I’m impressed! Extremely useful info specifically the final phase :
    ) I handle such information much. I used to be looking for this certain info for
    a long time. Thank you and good luck.

  35. My partner and I absolutely love your blog and find a
    lot of your post’s to be just what I’m looking for.
    can you offer guest writers to write content for yourself?
    I wouldn’t mind producing a post or elaborating on a
    lot of the subjects you write in relation to here.
    Again, awesome web site!

  36. Hello there! I know this is somewhat off topic but I was wondering which blog platform are
    you using for this site? I’m getting sick and
    tired of WordPress because I’ve had issues with hackers and I’m looking at alternatives for another platform.
    I would be fantastic if you could point me in the direction of a good
    platform.

  37. Good day very cool site!! Guy .. Excellent .. Superb .. I will bookmark your website and take
    the feeds additionally? I’m satisfied to seek out
    so many helpful info right here within the put up, we’d like work out extra techniques on this regard,
    thanks for sharing. . . . . .

  38. We are a group of volunteers and opening a new scheme in our community.

    Your web site offered us with valuable information to work
    on. You have done a formidable job and our whole community will be
    thankful to you.

  39. Pretty component to content. I simply stumbled upon your site and
    in accession capital to claim that I acquire actually enjoyed account your blog posts.
    Any way I’ll be subscribing on your augment or even I achievement you get right of entry to consistently
    fast.

  40. My spouse and I absolutely love your blog and find many of your
    post’s to be exactly I’m looking for. Do you offer guest writers to write content for you personally?

    I wouldn’t mind publishing a post or elaborating on most of
    the subjects you write regarding here. Again, awesome web site!

  41. I love your blog.. very nice colors & theme. Did you make this website yourself or did you hire someone
    to do it for you? Plz respond as I’m looking to design my own blog and
    would like to know where u got this from. thanks a lot

  42. After I originally left a comment I seem to have clicked the
    -Notify me when new comments are added- checkbox and now
    each time a comment is added I recieve four emails with
    the exact same comment. There has to be a way you
    can remove me from that service? Kudos!

  43. I have been exploring for a little for any high quality articles or weblog posts on this
    sort of house . Exploring in Yahoo I ultimately stumbled
    upon this site. Reading this information So i am satisfied
    to express that I have an incredibly just right uncanny feeling I found out exactly what I needed.
    I most certainly will make sure to don?t fail to remember this site and provides
    it a glance regularly.

  44. you’re really a excellent webmaster. The web site loading pace is incredible.
    It sort of feels that you’re doing any distinctive trick. Also, The
    contents are masterwork. you have done a magnificent task in this matter!

Deixe um comentário

O seu endereço de e-mail não será publicado.

Open chat
Fale com o Consultor!
Dúvidas sobre compliance contábil? Fale com nossos consultores.
Powered by